Otsikoiden alta pääsee tutkimaan tarkemmin koulutuksia ja
niihin liittyviä vaatimuksia.
Kun aloitin opiskelun OSPE ryhmässä, aloin miettimään omia
käytäntöjäni opetuksessa sekä miten ja mitä verkossa olevaa materiaalia voisin
hyödyntää työssäni. Aloin miettimään Osaan.fi hyödyntämistä ja käyttöä
tarkemmin. Siihen saakka olin käyttänyt satunnaisesti ohjelmaa opiskelija
HOPS:n teon yhteydessä. Lähtökohtana oli lähinnä kertoa ja näyttää ohjelma mitä
hän voisi käyttää omaan osaamisensa arviointiin opiskelun alussa.
N. vuosi sitten kyselin opiskelijoilta, olivatko tehneet
oman arvioinnin. Pääsääntöisesti vastaus oli, etteivät olleet tehneet sitä,
suurin osa oli kuitenkin käynyt sivustolla. Aloin miettimään tarkemmin, miten
voisin hyödyntää ja miten tämä pitäisi toteuttaa opiskelijoita hyödyntävällä
tavalla.
Päätin kokeilla erilaisia toimintatapoja. Otin 9 opiskelijan
ryhmän ja jaoin heidät satunnaisesti valittuna 3:een ryhmään. Ensimmäisen
ryhmän pyysin HOPS:n teon yhteydessä tutustumaan osaan.fi ja vastaamaan
osaamisen arviointiin omalla ajallaan. Toiselle ryhmälle teetin tehtävän
(itsenäisesti) oppilaitoksessa HOPS:n yhteydessä, en puuttunut mitenkään heidän
vastaamisiinsa. Pyysin ryhmää lähettämään tulokset sähköisesti minulle. Kaikki
lähettivät vastauksensa. Kolmannen ryhmän kanssa teimme yhdessä opiskelijoiden
kanssa ohjelman, en toki puuttunut heidän omiin arviointeihinsa osaamisestaan,
lähinnä keskustelimme arvioinnin osa-alueista, lähinnä konsulttina, kertomalla
mitä kysymykseen liittyviä asioita on tarkoitus arvioida. Luonnollisesti otin arviointien
tulokset talteen ja kerroin opiskelijoille, että teemme arvioinnin uudestaan
opiskeluiden loppuvaiheessa.
Päätelmä Osaan.fi osalta voin todeta kokeilun jälkeen,
ensimmäisen ryhmän kohdalla ei luonnollisesti ollut mitään merkittävää hyötyä
asian esille tuomisesta. Yksi opiskelija kertoi vastanneensa kysymyksiin. Hänen
arvionsa oli ettei hän saanut muuta hyötyä kuin tietoa vähän enemmän
näyttötutkinnoista. Toisen ryhmän osalta tulos oli saman suuntainen
opiskelijoilta saadun palautteen perusteella. Kouluttajat tosin totesivat
vastausten olleen hyviä opiskelun alussa kun suunnittelivat opettamisen
sisältöjä. Mainittakoon, opiskelijoille kerrottiin tulosten menevän myös
kouluttajien käyttöön, ei luonnollisesti
julkiseen käyttöön.
Kolmannen ryhmän kanssa saimme luonnollisesti parhaat
tulokset aikaiseksi. Ryhmän kanssa käytiin opiskelujen puolivälin kohdalla
uudestaan sama ohjelma. Nyt keskustelimme vastausten yhteydessä asioista mitkä
opiskelussa olivat sujuneet hyvin ja missä osa-alueissa opiskelija koki
tarvitsevansa lisää harjoitteita. Lopuksi vertasimme kaavioita, mitä käytimme
arviointina opiskelija osaamisen kehittymisenä.
Oheessa yllä on mallit tuloksista ja näitä vertaamalla ja
keskustelemalla koin kouluttajana saaneeni varsin hyvän kuvan opiskelija
osaamisen tasosta. Yhteenvetona voin todeta miksi emme hyödynnä verkossa olevaa
valmista aineistoa joka antaa mahdollisuuksia kehittää myös omaa osaamista.
Koen itse Osaan.fi olevan malliesimerkki hyvästä verkkotyökalusta jonkalaisia toivoisin alan IT-osaajien luovan työkaluiksi. Tutustukaa ja nauttikaa työnne tuloksista hyvillä työkaluilla.
Verkostumaan
Ari Hotti
Lähde:
Osaan.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti