keskiviikko 8. lokakuuta 2014

OSAAN.FI - OIVA VERKKOTYÖKALU


 Tunnustan, kun aikanaan löysin OSAAN.FI sivuston, aluksi käytin ohjelmaa enemmänkin opiskelija viihdykkeeksi, kuin opiskelija itse arvioinnin tukena opiskelun alussa sekä opiskelun aikana. Osaan.fi on opetushallituksen luoma ja tukema oman osaamisen arviointiin ja ainutlaatuisen hyvä työkalu kenelle tahansa, joka on kiinnostunut arvioimaan osaamistaan itseä kiinnostavassa ammatissa. Täältä löytyvät myös erialojen näyttötutkintovaatimukset, perus- ja ammattitutkintojen osaamisvaatimukset.










Otsikoiden alta pääsee tutkimaan tarkemmin koulutuksia ja niihin liittyviä vaatimuksia.
Kun aloitin opiskelun OSPE ryhmässä, aloin miettimään omia käytäntöjäni opetuksessa sekä miten ja mitä verkossa olevaa materiaalia voisin hyödyntää työssäni. Aloin miettimään Osaan.fi hyödyntämistä ja käyttöä tarkemmin. Siihen saakka olin käyttänyt satunnaisesti ohjelmaa opiskelija HOPS:n teon yhteydessä. Lähtökohtana oli lähinnä kertoa ja näyttää ohjelma mitä hän voisi käyttää omaan osaamisensa arviointiin opiskelun alussa.

N. vuosi sitten kyselin opiskelijoilta, olivatko tehneet oman arvioinnin. Pääsääntöisesti vastaus oli, etteivät olleet tehneet sitä, suurin osa oli kuitenkin käynyt sivustolla. Aloin miettimään tarkemmin, miten voisin hyödyntää ja miten tämä pitäisi toteuttaa opiskelijoita hyödyntävällä tavalla.

Päätin kokeilla erilaisia toimintatapoja. Otin 9 opiskelijan ryhmän ja jaoin heidät satunnaisesti valittuna 3:een ryhmään. Ensimmäisen ryhmän pyysin HOPS:n teon yhteydessä tutustumaan osaan.fi ja vastaamaan osaamisen arviointiin omalla ajallaan. Toiselle ryhmälle teetin tehtävän (itsenäisesti) oppilaitoksessa HOPS:n yhteydessä, en puuttunut mitenkään heidän vastaamisiinsa. Pyysin ryhmää lähettämään tulokset sähköisesti minulle. Kaikki lähettivät vastauksensa. Kolmannen ryhmän kanssa teimme yhdessä opiskelijoiden kanssa ohjelman, en toki puuttunut heidän omiin arviointeihinsa osaamisestaan, lähinnä keskustelimme arvioinnin osa-alueista, lähinnä konsulttina, kertomalla mitä kysymykseen liittyviä asioita on tarkoitus arvioida. Luonnollisesti otin arviointien tulokset talteen ja kerroin opiskelijoille, että teemme arvioinnin uudestaan opiskeluiden loppuvaiheessa.

Päätelmä Osaan.fi osalta voin todeta kokeilun jälkeen, ensimmäisen ryhmän kohdalla ei luonnollisesti ollut mitään merkittävää hyötyä asian esille tuomisesta. Yksi opiskelija kertoi vastanneensa kysymyksiin. Hänen arvionsa oli ettei hän saanut muuta hyötyä kuin tietoa vähän enemmän näyttötutkinnoista. Toisen ryhmän osalta tulos oli saman suuntainen opiskelijoilta saadun palautteen perusteella. Kouluttajat tosin totesivat vastausten olleen hyviä opiskelun alussa kun suunnittelivat opettamisen sisältöjä. Mainittakoon, opiskelijoille kerrottiin tulosten menevän myös kouluttajien käyttöön,  ei luonnollisesti julkiseen käyttöön.

Kolmannen ryhmän kanssa saimme luonnollisesti parhaat tulokset aikaiseksi. Ryhmän kanssa käytiin opiskelujen puolivälin kohdalla uudestaan sama ohjelma. Nyt keskustelimme vastausten yhteydessä asioista mitkä opiskelussa olivat sujuneet hyvin ja missä osa-alueissa opiskelija koki tarvitsevansa lisää harjoitteita. Lopuksi vertasimme kaavioita, mitä käytimme arviointina opiskelija osaamisen kehittymisenä.

Oheessa yllä on mallit tuloksista ja näitä vertaamalla ja keskustelemalla koin kouluttajana saaneeni varsin hyvän kuvan opiskelija osaamisen tasosta. Yhteenvetona voin todeta miksi emme hyödynnä verkossa olevaa valmista aineistoa joka antaa mahdollisuuksia kehittää myös omaa osaamista.

Koen itse Osaan.fi olevan malliesimerkki hyvästä verkkotyökalusta jonkalaisia toivoisin alan IT-osaajien luovan työkaluiksi. Tutustukaa ja nauttikaa työnne tuloksista hyvillä työkaluilla.
Verkostumaan

Ari Hotti
Lähde:
Osaan.fi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti