keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Osaan.fi

Oppimisen arviointia tukee www.osaan.fi sivusto, jossa oppija/ tutkinnonsuorittaja testaa ja arvioi osaamistaan numeraalisesti. Paras käytäntö jo opiskelujen alussa on, että kouluttaja/ opettaja on mukana tämän ensimmäisen oman osaamisen arvioinnin aikana (aikaa vievää ja voi toteuttaa esim. ryhmässä)! Mitä huolellisemmin tämän teet, sitä paremmin selvität oppijan tuen tarpeen. Oppijan on vaikea arvioida osaamistaan, jos hän ei hahmota kunkin osan osia kokonaisuudessaan, eikä välttämättä edes ymmärrä mitä kunkin kriteerin osaaminen tarkoittaa käytännön työelämässä/ tulevissa tutkintotilaisuuksissa. Tämän kokonaisuuden ymmärtäminen ja oman kulloisenkin osaamisensa mittaaminen opintojen edetessä auttaa oppijaa kehittämään itseään opintojen aikana ja kehittymään tutkintotilaisuuksia varten.

Oppijan/ tutkinnonsuorittajan osaamisen arviointi erilaisilla tavoilla (suullista tai kirjallista palautetta) on siis tärkeää oppimisen kannalta, mutta myös opijan itsearvioinnin kehittäminen on osa itsensä kehittämistä.

Tutkintotilaisuudessa ja sen jälkeen annetun arvioinnin merkitys on suuri, koska niistä riippuu läpäiseekö tutkinnon vai ei. Tutkinnon (perustutkinnot) arvosanat ja opintokortin arvosanat saattavat vaihdella, koska itse tutkintotilaisuus ei mielestäni ole luonnollinen” työelämän tilanne, koska sitähän arvioidaan ja silti työnantajat jättävät usein opintokortin katsomatta, vaikka siinä mielestäni näkyvät oppijan todelliset vahvuudet ja kehittämisen kohteet.

Arvioinnilla ja palautteella oikein annettuna saadaan oppimista aikaan! Oppimisen arvioinnin tavoite on, että opiskelija tietää, mitä hän osaa ja mitä hänen on vielä opittava. Oppimisen arvioinnissa opettajan tai työpaikkaohjaajan tulee käyttää opiskelijaa motivoivia ja aktivoivia menetelmiä. Niiden avulla tuetaan ja motivoidaan opiskelijaa tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten tai tavoitteiden saavuttamisessa sekä kehitetään opiskelijan itsearviointitaitoa. Opiskelija arvioi oppimistaan tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten, tavoitteiden ja arviointikriteereiden perusteella (opiskelijan arvioinnin hyviä käytäntöjä/ OPH).


Matti Keinonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti