Oppimisen arviointia tukee www.osaan.fi
sivusto, jossa oppija/ tutkinnonsuorittaja testaa ja arvioi osaamistaan
numeraalisesti. Paras käytäntö jo opiskelujen alussa on, että kouluttaja/
opettaja on mukana tämän ensimmäisen oman osaamisen arvioinnin aikana (aikaa
vievää ja voi toteuttaa esim. ryhmässä)! Mitä huolellisemmin tämän teet, sitä
paremmin selvität oppijan tuen tarpeen. Oppijan on vaikea arvioida osaamistaan,
jos hän ei hahmota kunkin osan osia kokonaisuudessaan, eikä välttämättä edes
ymmärrä mitä kunkin kriteerin osaaminen tarkoittaa käytännön työelämässä/
tulevissa tutkintotilaisuuksissa. Tämän kokonaisuuden ymmärtäminen ja oman
kulloisenkin osaamisensa mittaaminen opintojen edetessä auttaa oppijaa
kehittämään itseään opintojen aikana ja kehittymään tutkintotilaisuuksia
varten.
Oppijan/ tutkinnonsuorittajan osaamisen arviointi
erilaisilla tavoilla (suullista tai kirjallista palautetta) on siis tärkeää
oppimisen kannalta, mutta myös opijan itsearvioinnin kehittäminen on osa
itsensä kehittämistä.
Tutkintotilaisuudessa ja sen jälkeen annetun arvioinnin
merkitys on suuri, koska niistä riippuu läpäiseekö tutkinnon vai ei. Tutkinnon
(perustutkinnot) arvosanat ja opintokortin arvosanat saattavat vaihdella, koska
itse tutkintotilaisuus ei mielestäni ole luonnollinen” työelämän tilanne, koska
sitähän arvioidaan ja silti työnantajat jättävät usein opintokortin katsomatta,
vaikka siinä mielestäni näkyvät oppijan todelliset vahvuudet ja kehittämisen
kohteet.
Arvioinnilla ja
palautteella oikein annettuna saadaan oppimista aikaan! Oppimisen arvioinnin
tavoite on, että opiskelija tietää, mitä hän osaa ja mitä hänen on vielä
opittava. Oppimisen arvioinnissa opettajan tai työpaikkaohjaajan tulee käyttää
opiskelijaa motivoivia ja aktivoivia menetelmiä. Niiden avulla tuetaan ja
motivoidaan opiskelijaa tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten tai
tavoitteiden saavuttamisessa sekä kehitetään opiskelijan itsearviointitaitoa.
Opiskelija arvioi oppimistaan tutkinnon osien ammattitaitovaatimusten,
tavoitteiden ja arviointikriteereiden perusteella (opiskelijan arvioinnin hyviä käytäntöjä/ OPH).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti