OPPIMISEN ARVIOINTI
Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sanotaan oppimisen arvioinnista:
- Oppimisen arvioinnin tavoite on, että opiskelija tietää, mitä hän osaa ja mitä hänen on vielä opittava.
- Oppimisen arvioinnissa opettajan ja työpaikka ohjaajan tulee käyttää opiskelijaa motivoivia ja aktivoivia menetelmiä. Niiden avulla tuetaan ja motivoidaan opiskelijaa ammattitaitovaatimusten tai tavoitteiden saavuttamisessa sekä kehitetään opiskelijan itsearviointitaitoa.
- Oppimista arvioidaan koko opiskelun ajan antamalla opiskelijalle suullista tai kirjallista palautetta oppimisen etenemisestä.
- Palautteella tuetaan ja ohjataan opiskelijaa mahdollisimman hyviin suoritukseen tuomalla esille opiskelijan vahvuudet.
- Oppimisen arvioinnin perusteella tehdään tarvittavat muutokset opiskelijan opetukseen ja oppimisen tutkemiseen. Muutokset kirjataan henkilökohtaiseen opiskelisuunitelmaan. Omassa toiminnassa olen pyrkinyt tukemaan opiskelijaa ja antamaan suullista palautetta positiivisesti sekä osoittanut kuitenkin kehitettävät kohdat.
OSAAMISEN ARVIOINTI
Osaamistavoitteet konkretisoidaan työtehtäviksi ja arviointikohteiksi (työpaikalla tai projektissa). Arviointilomake on tarkoitettu opiskeluprosessin alustavaan suunnitteluun tilanteessa, jossa opiskelija suorittaa yhden tai useamman opintojakson työpaikalla (palkallisessa työssä) tai työpaikkalähtöisessä projektissa. Lomake toimii opintojaksoon ja työtehtäviin perehdytyksenä. Sen avulla pyritään konkretisoimaan, mitä opintojakson osaamistavoitteet (oppimistavoitteet) tarkoittavat konkreettisena tekemisenä eli missä työtehtävissä opiskelija voi harjaantua niiden vaatimassa osaamisessa. Ohjauskeskustelussa neuvotellaan yhteinen ymmärrys osaamistavoitteista ja esimerkitetään, miten vaadittu osaaminen näyttäytyy konkreettisissa työtehtävissä ja -tilanteissa. Lisäksi keskustellaan vähintäänkin hyväksyttävän osaamisen tasosta tai arvosanakohtaisista kriteereistä (mitä ja millä tasolla opiskelijan tulee tietää, taitaa, ymmärtää).(OPH.)
Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa käytän itsearviointia, niin että opiskelija päivän päätteeksi kirjoittaa päivän saavutuksista. Itsearviointi käydään yhdessä läpi keskustellen. Itsearviointivihko on kuin työtehtäväpassi, jota Osataan-projektissa on kokeiltu.
Lähde
Kimmo Lindgren
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti