Tarkastelunäkökulmaksi
olen ottanut vertaisarvioinnin soveltamisen aikuiskoulutuksessa suoritettaviin
työelämälähtöisiin tutkintoihin.
Opiskelijalle
on oman oppimisensa ja kehittymistarpeidensa tunnistamisen kannalta tärkeää,
että hän saa riittävän usein palautetta oppimisestaan ja osaamisestaan. Tästä
syystä oppimisen ja osaamisen arviointi on oltava jatkuvaa koko
oppimisprosessin ajan alkaen hakeutumisvaiheen henkilökohtaistamisesta päätyen tutkinnon
osittain tehtävään arviointikeskusteluun. Jatkuvassa
arvioinnissa voidaan hyvin hyödyntää vertaisarviointia sekä itsearviointia.
Vertaisarviointi
Vertaisarviointi
voi olla vapaamuotoista kommentointia liittyen määriteltyyn aihealueeseen,
työtehtävään tai sitten ohjatumpaa arviointia pohjautuen yleisiin
arviointikriteereihin.
Vapaamuotoista
arviointia voi hyvin toteuttaa opiskelijoiden keskeisenä arviointina, jolloin
opiskelijat arvioivat toinen toisiaan.
Opiskelijoiden
keskeisen vertaisarvioinnin etuja ovat muun muassa:
- säännöllinen palaute
- opiskelijoiden
yhteistoiminnallisuuden edistäminen sekä
- oppimisen prosessiluonteen,
oppimisen edistymisen ja ryhmäytymisen tukeminen (Kiviniemi 2000).
Useimmiten
vertaisarvioijan antama palaute on rakentavampaa verrattuna kouluttajan
antamaan palautteeseen: palaute tulee oikea-aikaisesti, tulee oppijan kannalta
samalta tasolta (opiskelija helpommin mieltää ohjauksena ei arvosteluna) ja on
useimmiten opiskelijan kannalta helpommin ymmärrettävissä (yhteinen kieli).
Vertaisarviointi
myös kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja: arvioidessasi toisen työtä,
vertailet sitä samalla omaan työhösi.
Vertaisarvioinnilla
tuetaan myös metakognitiivisten taitojen kehittymisessä: opit antamaan
palautetta ja ottamaan sitä vastaan.
Opiskelijoiden keskeinen, vapaamuotoinen
vertaisarviointi
Vapaamuotoista,
opiskelijoiden keskeistä vertaisarviointia olen toteuttanut
kiinteistönhoitajien koulutuksessa harjoiteltaessa käytännön työtehtäviä
erilaisissa työpajoissa tai hyödyntäen itse oppimisympäristöä eli olemassa
olevaa kiinteistöä.
Työpaja-
ja oppimisympäristötyöskentelyssä opiskelijat teoriajakson ja ohjatun
harjoittelujakson jälkeen jaetaan oppimispareihin, jotka työparina suorittavat
annetun tehtävän toinen toisensa osaamista täydentäen ja toistensa tekemisestä
oppien. Tämä vaatii kouluttajalta opiskelijoiden osaamisen tuntemusta, joka
syntyy ohjatun harjoittelujakson perusteella.
Parityöskentelyn
aikana kukin suorittaja kertoo työparilleen tehtävää tehdessään mitä tekee,
miten tekee ja miksi tekee. Suoritusta seuraava pari antaa palautteen
kommentoimalla työsuoritusta sanallisesti ja tarvittaessa opastaa työn
suorittajaa oman osaamisensa puitteissa. Tarpeen vaatiessa pari pyytää
ohjeistusta vetäjältä. Näin opiskelija saa palautteen omasta osaamisestaan
kyseisen työtehtävän osalta vertaispalautteena sanallisten palauteiden tai
ohjaamistarpeen kautta.
Ohjattu vertaisarviointi pohjautuen
yleisiin arviointikriteereihin
Ohjattua
vertaisarviointia, joka pohjautuu yleisiin arviointikriteereihin, olen toteuttanut
Isännöinnin ammattitutkinnossa käyttäen välineenä henkilökohtaista
oppimissuunnitelmaa. Henkilökohtaisessa oppimissuunnitelmassa on tutkinnon
ammattitaitovaatimukset ja arviointikriteerit avattu siten, että millaisissa
tehtävissä ja millä tavoin voidaan saavutettu ammattitaito saattaa näkyväksi.
Keskeistä
tässä oppimissuunnitelmassa on se, että niiden asioiden kohdalla, joita
opiskelija ei hallitse, hän laatii suunnitelman siitä, miten ja millaisien
työtehtävien kautta hän työssäoppiessaan kehittää osaamistaan. Suunnitelman
opiskelija käy lävitse työpaikkaohjaajan kanssa, joka on perehdytetty
tutkintoperusteisiin. Työpaikkaohjaaja myös auttaa tutkinnon suorittajaa
oppimissuunnitelman laatimisessa. Suunnitelma tulostetaan ja työnantajan edustaja
sekä opiskelija vahvistavat suunnitelman allekirjoituksillaan. Suunnitelmaa
päivitetään ja täydennetään sitä mukaa, kun opiskelijan osaaminen kehittyy.
Tässä
prosessissa opiskelija käyttää itsearviointia päättäessään milloin hän on
omasta mielestään saavuttanut riittävän osaamistason ja esittää suorituksensa
työpaikkaohjaajan arvioitavaksi. Työpaikkaohjaaja antaa vertaisarvioinnin
perusteluineen ja mikäli työpaikkaohjaaja katsoo, että opiskelija on osoittanut
hallitsevansa kyseisen aihealueen, niin henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan
aihealueen kohdalle tulee merkintä: osaan jo. Opiskelujen edetessä aika ajoin
lomake tulostetaan ja työnantajan edustaja allekirjoituksellaan vahvistaa sen,
että tutkinnon suorittaja on työsuorituksissaan saavuttanut tutkintoperusteissa
esitetyn ammattitaitovaatimuksen mukaisen tason.
Lopullisen
arvioinnin tekee kolmikanta tutkintotilaisuudessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti