perjantai 14. marraskuuta 2014

Oppimisen ja osaamisen arviointi - Pertti Puhakainen


Tarkastelunäkökulmaksi olen ottanut vertaisarvioinnin soveltamisen aikuiskoulutuksessa suoritettaviin työelämälähtöisiin tutkintoihin.

Opiskelijalle on oman oppimisensa ja kehittymistarpeidensa tunnistamisen kannalta tärkeää, että hän saa riittävän usein palautetta oppimisestaan ja osaamisestaan. Tästä syystä oppimisen ja osaamisen arviointi on oltava jatkuvaa koko oppimisprosessin ajan alkaen hakeutumisvaiheen henkilökohtaistamisesta päätyen tutkinnon osittain tehtävään arviointikeskusteluun. Jatkuvassa arvioinnissa voidaan hyvin hyödyntää vertaisarviointia sekä itsearviointia.

Vertaisarviointi

Vertaisarviointi voi olla vapaamuotoista kommentointia liittyen määriteltyyn aihealueeseen, työtehtävään tai sitten ohjatumpaa arviointia pohjautuen yleisiin arviointikriteereihin.
Vapaamuotoista arviointia voi hyvin toteuttaa opiskelijoiden keskeisenä arviointina, jolloin opiskelijat arvioivat toinen toisiaan.
Opiskelijoiden keskeisen vertaisarvioinnin etuja ovat muun muassa:
  • säännöllinen palaute
  • opiskelijoiden yhteistoiminnallisuuden edistäminen sekä
  • oppimisen prosessiluonteen, oppimisen edistymisen ja ryhmäytymisen tukeminen (Kiviniemi 2000).

Useimmiten vertaisarvioijan antama palaute on rakentavampaa verrattuna kouluttajan antamaan palautteeseen: palaute tulee oikea-aikaisesti, tulee oppijan kannalta samalta tasolta (opiskelija helpommin mieltää ohjauksena ei arvosteluna) ja on useimmiten opiskelijan kannalta helpommin ymmärrettävissä (yhteinen kieli).
Vertaisarviointi myös kehittää opiskelijan itsearviointitaitoja: arvioidessasi toisen työtä, vertailet sitä samalla omaan työhösi.
Vertaisarvioinnilla tuetaan myös metakognitiivisten taitojen kehittymisessä: opit antamaan palautetta ja ottamaan sitä vastaan.

Opiskelijoiden keskeinen, vapaamuotoinen vertaisarviointi

Vapaamuotoista, opiskelijoiden keskeistä vertaisarviointia olen toteuttanut kiinteistönhoitajien koulutuksessa harjoiteltaessa käytännön työtehtäviä erilaisissa työpajoissa tai hyödyntäen itse oppimisympäristöä eli olemassa olevaa kiinteistöä.
Työpaja- ja oppimisympäristötyöskentelyssä opiskelijat teoriajakson ja ohjatun harjoittelujakson jälkeen jaetaan oppimispareihin, jotka työparina suorittavat annetun tehtävän toinen toisensa osaamista täydentäen ja toistensa tekemisestä oppien. Tämä vaatii kouluttajalta opiskelijoiden osaamisen tuntemusta, joka syntyy ohjatun harjoittelujakson perusteella.

Parityöskentelyn aikana kukin suorittaja kertoo työparilleen tehtävää tehdessään mitä tekee, miten tekee ja miksi tekee. Suoritusta seuraava pari antaa palautteen kommentoimalla työsuoritusta sanallisesti ja tarvittaessa opastaa työn suorittajaa oman osaamisensa puitteissa. Tarpeen vaatiessa pari pyytää ohjeistusta vetäjältä. Näin opiskelija saa palautteen omasta osaamisestaan kyseisen työtehtävän osalta vertaispalautteena sanallisten palauteiden tai ohjaamistarpeen kautta.


Ohjattu vertaisarviointi pohjautuen yleisiin arviointikriteereihin

Ohjattua vertaisarviointia, joka pohjautuu yleisiin arviointikriteereihin, olen toteuttanut Isännöinnin ammattitutkinnossa käyttäen välineenä henkilökohtaista oppimissuunnitelmaa. Henkilökohtaisessa oppimissuunnitelmassa on tutkinnon ammattitaitovaatimukset ja arviointikriteerit avattu siten, että millaisissa tehtävissä ja millä tavoin voidaan saavutettu ammattitaito saattaa näkyväksi.

Keskeistä tässä oppimissuunnitelmassa on se, että niiden asioiden kohdalla, joita opiskelija ei hallitse, hän laatii suunnitelman siitä, miten ja millaisien työtehtävien kautta hän työssäoppiessaan kehittää osaamistaan. Suunnitelman opiskelija käy lävitse työpaikkaohjaajan kanssa, joka on perehdytetty tutkintoperusteisiin. Työpaikkaohjaaja myös auttaa tutkinnon suorittajaa oppimissuunnitelman laatimisessa. Suunnitelma tulostetaan ja työnantajan edustaja sekä opiskelija vahvistavat suunnitelman allekirjoituksillaan. Suunnitelmaa päivitetään ja täydennetään sitä mukaa, kun opiskelijan osaaminen kehittyy.

Tässä prosessissa opiskelija käyttää itsearviointia päättäessään milloin hän on omasta mielestään saavuttanut riittävän osaamistason ja esittää suorituksensa työpaikkaohjaajan arvioitavaksi. Työpaikkaohjaaja antaa vertaisarvioinnin perusteluineen ja mikäli työpaikkaohjaaja katsoo, että opiskelija on osoittanut hallitsevansa kyseisen aihealueen, niin henkilökohtaiseen oppimissuunnitelmaan aihealueen kohdalle tulee merkintä: osaan jo. Opiskelujen edetessä aika ajoin lomake tulostetaan ja työnantajan edustaja allekirjoituksellaan vahvistaa sen, että tutkinnon suorittaja on työsuorituksissaan saavuttanut tutkintoperusteissa esitetyn ammattitaitovaatimuksen mukaisen tason.
Lopullisen arvioinnin tekee kolmikanta tutkintotilaisuudessa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti