OSAAMISEN
NÄYTTÄMINEN AIDOSSA TYÖYMPÄRISTÖSSÄ
Ammattiosaamisen
näytöt ovat ammattiin opiskelun keskeinen osa. Ammatillisten tutkinnon osien
vaatima osaaminen osoitetaan ja arvioidaan ammattiosaamisen näytöllä sekä
muulla osaamisen arvioinnilla. Näytössä opiskelija osoittaa käytännön
työtehtävässä tai -tilanteessa, kuinka hyvin hän on saavuttanut työelämän
vaatiman ammattitaidon. Näyttöjä tulee kehittää edelleen työelämälähtöisesti ja
sitoa niitä entistä vahvemmin työssäoppimisjaksoihin. Koulutuksen järjestäjän
käytännön toiminnassa ammattiosaamisen näyttöjen integrointi työssäoppimiseen
edelleen hakee erilaisia muotoja eri koulutusaloilla. (Koramo 2011, 10-13.)
Kokemukseni
mukaan varsinkin nuorten osalta turvallisuusalan perustutkinnon näyttöjen
järjestäminen työssäoppimispaikoilla on haastavaa. Yhtenä syynä tähän on se,
että iso osa opiskelijoista pääsee oman alan työssäoppimispaikkaan vasta
opiskelujen loppuvaiheessa eli käytännössä kolmannen lukuvuoden keväällä. Alan
työtehtäviin (vartijan ja järjestyksenvalvojan tehtävät) vaaditaan
täysi-ikäisyyttä ja osa saavuttaa tämän ajallisen virstanpylvään vasta
tuolloin. Toisena syynä on se, että työssäoppimispaikat ovat voittoa
tavoittelevia palvelualan yrityksiä, joissa ihmisten työaikaa ei mielellään
käytetä mihinkään, mikä ei ole konkreettisesti tuottavaa toimintaa.
Näyttösuorituksen seuraamiseen ja arviointiin ei siis ole mahdollista sitoa
henkilökuntaa. Kolmas syy liittyy tähän toiseen. Koulutettuja työpaikkaohjaajia
on hyvin vähän. Käytännössä koulutuksiin osallistuvat sellaiset päällikkötason
henkilöt, jotka ovat erityisesti
kiinnostuneet työssäoppijoiden ohjaamisesta ja joilla on mahdollista itse
järjestellä työaikaansa koulutusten aikatauluihin sopiviksi. Heillä sitten on
harvemmin mahdollisuutta käyttää aikaa työssäoppijan konkreettiseen
opastamiseen työtehtäviin tai hänen suoriutumisensa arviointiin.
Perehdyttämisen suorittavat yleensä työssäoppijan kanssa samassa työpisteessä
työskentelevät työntekijät. Neljäntenä syynä on turvallisuusalan palvelujen
erityisluonteisuus siinä mielessä, että palvelu suoritetaan yleensä asiakkaan
omissa tiloissa ja työtehtävissä ollaan tekemisissä asiakkaan turvallisuuteen
liittyvien, usein salassa pidettävien, asioiden kanssa. Läheskään kaikki
asiakkaat eivät sallisi työssäoppijan opettajan läsnäoloa mahdollisessa näyttötilanteessa.
Toimin
koko viime kevään ajan työssäoppimisjakson ohjaavana opettajana valmistuvalle
ryhmälle. Tehtävänäni oli siis varmistaa, että työpaikalla, oppilaitoksella ja
opiskelijalla on yhteinen käsitys työssäoppimisen tarkoituksesta, käytännön
järjestelyistä ja oppimistavoitteista sekä pohtia kunkin opiskelijan ja hänen
työpaikkaohjaajansa kanssa henkilökohtaisempia oppimistavoitteita ja arvioida
oppimista jakson lopussa. Lähes poikkeuksetta opiskelijat tuntuivat saavuttavan
Vartiointitoiminta-nimisen tutkinnon osan osaamistavoitteita hyvällä ja
kiitettävällä tasolla työssäoppimisjakson aikana. Työpaikkaohjaajat olivat
tyytyväisiä heidän osaamiseensa ja työpanokseensa. Suuri osa opiskelijoista sai
heti valmistumisen jälkeen työtä työssäoppimispaikastaan.
En
voinut olla kiinnittämättä tässä yhteydessä huomiota siihen, että nämä erittäin
hyvin vartiointitoiminnan työssäoppimisessa menestyneet opiskelijat mielestäni
alisuoriutuivat näytöstä, joka järjestettiin oppilaitoksessa. Näyttöön kuului
dramatisoitu tilanne, jossa opiskelija toimi vartijana. Kuvitteellisena
tilanteena oli hälytystehtävä. Vartija sai tehtäväkseen mennä hälyttäneeseen
asiakaskohteeseen ja toimia siellä tilanteen edellyttämällä tavalla.
Kokonaisuudessaan näyttösuoritukset olivat tyydyttävää tasoa. Joukossa oli
muutamia kiitettäviä ja muutamia hylättyjä.
Ihmettelin
tätä mielestäni ryhmän todelliseen osaamiseen nähden huonoa tasoa kovasti.
Ymmärsin, että aito työympäristö aitoine asiakkaineen ja lunnollisine, joskin
haastavine, tilanteineen antaa opiskelijoille paremmat mahdollisuudet suoriutua
työtehtävistä heidän osaamisensa oikealla tasolla. Tavoitteenani on jatkossa
etsiä työssäoppimispaikkojen kanssa toimivia mahdollisuuksia ammattiosaamisen
näyttöjen järjestämiseen nimenomaan aidossa työympäristössä oikeiden
työtehtävien parissa. Tämä vaatii suurempaa panosta työpaikkaohjaajien
perehdyttämiseen erityisesti arvioinnin osalta sekä resurssiongelmien
ratkaisemiseen yhteistyössä yritysten vastuuhenkilöiden kanssa.
Koramo,
M. 2011. Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt ammatillisessa
peruskoulutuksessa. Tilannekatsaus 2011. Opetushallitus: Rapotit ja selvitykset
2011:15.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti