perjantai 14. marraskuuta 2014

Oppimisen ja osaamisen arviointi - Pentti Sallinen

Aloitin oman ryhmäni kanssa katsomalla linkistä osaan.fi eri osa-alueita. Jossa osaaminen ja osaamisen kehittäminen tuli itsearvioinnin kautta kartoitettua.

Aloin seurata opiskelijoiden itsearviointia suhteessa harjoitustyön onnistumisen laatuun. Aina aloiteltaessa uutta harjoitustyötä käytiin läpi keskustelemalla oppilaskohtaisesti arviointikriteerit jotka olivat oppilailla tiedossa. Työn edetessä vaiheittain käytiin arviointikriteerit uudelleen kerraten ja oppilas sai itse arvioida täyttikö työvaihe laatuvaatimukset. Antamalla myönteistä palautetta uuden osaamisesta oppilas sai varmuutta osaamisestaan. Oppilaat alkoivat pitää luonnollisena asiana itsearviointia.  Siitä tuli käytäntö aina uutta työtä tehdessä. Osaamisen arvioinnilla suhteessa työn laatuun on siis merkittävä vaikutus.  Ja yhdessä oppilaan kanssa tarkastelemalla onnistumisia sekä miten kriteerit täyttävää työtä tehdään. Puolen vuoden jälkeen oppilaiden itsetunto on kasvanut merkittävästi ja he tiedostavat paremmin omaa osaamistaan. Monipuoliset harjoitustyöt valmistivat oppilaita aikuisten näyttötutkintoa varten. Näytöistä selviytymiseen auttaa varmuus omasta osaamisestaan työmenetelmien ja annettujen tehtävien suorittamisessa. Osaan .fi ohjelmasta löytyi myös ammattitutkintojen osaamisvaatimukset ja niitä lukemalla oppilaille muodostui kokonaiskuva ammattitutkinnosta.

Opiskelijoiden kanssa keskusteltuani palaute oli myönteistä ja he kokivat oman työn arvioinnin kehittäneen heitä osaajana sekä antaneen varmuutta työstelyyn ja osaamiseen.
Itsearviointi sopii hyvin myös eri lähtötilanteesta aloittaviin opiskelijoihin, koska ryhmäyhtymisen onnistuessa toiset oppilaat tukevat ja kannustavat vertaisopiskelijoita.
Opettajan rooli oppilaan ohjaamisessa on antaa kannustavaa ja rakentavaa palautetta opiskelijalle.
Minäkuvan kasvaessa myös ammattiostaminen kehittyy ja vahvistuu.
Itsearviointia pitäisi painottaa opetuksessa, koska sillä saavutetaan parempia oppimistuloksia.
Verkko-ohjelmia voisi hyödyntää paremmin itse arviointia toteutettaessa.

Lähde: Opetushallitus.2012. Näyttötutkinto-opas. Näyttötutkinnon järjestäjien ja tutkintotoimikuntien käyttöön. Viitattu18.2.2013. http://oph.fi/julkaisut/2012näyttötukinto_opas


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti