perjantai 30. toukokuuta 2014

Monipuoliset arviointikäytänteet

Arviointi on opettajille arkipäivää ja kerran hyväksi todetut käytänteet ovat usein pysyviä. Opiskelijoiden ollessa yhä monipuolisempia on opetusmenetelmät muuttuneet mutta se ei ole aina vienyt siihen että myös arviointia muutettaisiin. Arvioinnissa on muuttuneet näyttöpohjaisuuteen meneminen sekä tähtimerkinnät. Määräykset ovat olleet valtakunnallisia ja osin siksi tehnyt hyvää myös koulutukset tavoitteille.

Jatkuvan arvioinnin tarkoituksena on tukea oppilaan kehitystä itsensä tuntevaksi ja hyväksyväksi ihmiseksi. Tästä syystä arvioinnin tulisi olla yksilöllistä, oikeudenmukaista, reilua ja monipuolista. (Atjonen 2007, 34.)

Arvioinnissa on alettu panostamaan entistä enemmän kasvatukselliseen näkökulmaan eikä vain opetukselliseen. Suomessa opetus on todettu hyvinkin laadukkaaksi, joten siitä kai tämä muutos. Koulun arviointistrategia oli jaksoa ennen itselleni hieman tuntematon käsite, mutta ymmärrän sen olemisen hyödyn. Ohjeen ollessa enemmän peruskasvatukseen sopiva, mutta hyvällä sovelluksella siitä saisi kyllä soveltuvan ammatillisiin oppilaitoksiin.



Tarja Sario

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti