Arviointi on opettajille arkipäivää ja kerran hyväksi
todetut käytänteet ovat usein pysyviä. Opiskelijoiden ollessa yhä
monipuolisempia on opetusmenetelmät muuttuneet mutta se ei ole aina vienyt
siihen että myös arviointia muutettaisiin. Arvioinnissa on muuttuneet
näyttöpohjaisuuteen meneminen sekä tähtimerkinnät. Määräykset ovat olleet
valtakunnallisia ja osin siksi tehnyt hyvää myös koulutukset tavoitteille.
Jatkuvan arvioinnin tarkoituksena on tukea oppilaan
kehitystä itsensä tuntevaksi ja hyväksyväksi ihmiseksi. Tästä syystä arvioinnin
tulisi olla yksilöllistä, oikeudenmukaista, reilua ja monipuolista. (Atjonen
2007, 34.)
Arvioinnissa on alettu panostamaan entistä enemmän
kasvatukselliseen näkökulmaan eikä vain opetukselliseen. Suomessa opetus on
todettu hyvinkin laadukkaaksi, joten siitä kai tämä muutos. Koulun arviointistrategia oli jaksoa ennen itselleni hieman
tuntematon käsite, mutta ymmärrän sen olemisen hyödyn. Ohjeen ollessa enemmän
peruskasvatukseen sopiva, mutta hyvällä sovelluksella siitä saisi kyllä
soveltuvan ammatillisiin oppilaitoksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti