Baarimestarin
erikoisammattitutkinnossa mielestäni arviointi alkaa jo heti ensimmäisinä päivinä henkilökohtaistamisen merkeissä. Jokaisen oppijan jo olemassa oleva
osaaminen tunnistetaan ja tämän pohjalta jokaiselle voidaan luoda omanlainen
suunnitelma koulutuksen suhteen.
Baarimestarikoulutukseen
hakeutuu hyvin monen tasoista oppijaa. Osa on työskennellyt baareissa
parhaimmillaan yli kymmenen vuotta ja osa on hypännyt koulutukseen suoraan
baaritarjoilija koulutuksesta, jolloin kokemusta baarityöskentelystä on
kertynyt maksimissaan yksi vuosi. Tämän takia joudun arvioinnissa ottamaan
huomioon jokaisen henkilön taustan ja liikeidean missä he toimivat. En voi
arvioida osaamista yhden muotin mukaan vaan arviointi perustuu oppijan oman
työpaikan hallintaan ja yleiseen riittävään osaamiseen muissakin liikeideoissa.
Arviointi menee siis tutkinnon perusteiden ja henkilön työpaikan mukaan. Tämä
tekee arvioinnista todella haastavaa ja poikkeaa monen muun tutkinnon
arvioinnista.
Palautetuokiot
ovat hyvin tärkeitä koulutuksen aikana ja pyrin pitämään niitä mahdollisimman
useasti. Jokainen voi tuokioissa kertoa asioista mitkä askarruttavat minulle
henkilökohtaisesti. Jokaisen tarpeet koskien työpaikkaa ja opiskelua tulee
ottaa vahvasti huomioon. Ennen varsinaista arviointia on hyvin tärkeää tehdä
jokaiselle selväksi mikä on tutkinnon ja opiskelun tavoite.
Harjoitustyöt
ovat yksi arvioinnin kriteeri. Harjoitustöille on varattu joka viikko kahdeksan
tuntia aikaa etäopiskeluna. Tehtävät käydään läpi seuraavana lähipäivänä ja osa
tehtävistä on minulle palautettavia. Yksi arvioinnin peruste on myös korvaavat
tehtävät, jotka otin koulutukseeni mukaan oman koulun innoittamana. Nyt kukaan
ei voi sanoa, että toinen pääsee helpommalla kun ei ole paikalla. Tehtävät
palautettiin minulle ja annoin niistä palautteen.
Tekninen
osaaminen on hyvin tärkeässä roolissa baarimestarin työssä. Tekniikkaa
harjoitellaan monivaiheisesti pienryhmissä ja tekniikat videoidaan. Palautetta
ja arviointia tulee suoritusten tekemisessä jatkuvasti. Arviointi tehdään
kannustavassa mielessä, koska jotkut ovat todella arkoja olemaan esillä ja
varsinkin kameran edessä. Kaikki tekniikkavideot arvioidaan ryhmässä ja
annetaan palaute. Kaikki videot on oltava tehtynä ennen valmistumista.
Tekniikasta on myös yksi testi koepäivänä.
Kokeilla mitataan
teoriaosaaminen. Kokeet ovat monivaiheisia ja kestävät koko koulupäivän.
Oppijoiden teoriaosaaminen on oltava kunnossa ennen tutkintotilaisuuksia. Näin
varmistetaan, että jokainen osaa kaikki baarimestarin työhön liittyvät asiat
riittävän hyvin. Kaikista kokeista tulee
palaute ja kokeet käydään lopuksi yhdessä läpi ja niistä keskustellaan
porukalla.
Itsearviointi
tapahtuu palautetuokioissa joissa käydään läpi miten opinnot ovat molempien
osapuolien mielestä sujuneet. Oppija itse tietää parhaiten mitkä asiat
tuottavat eniten haastetta ja vaativat lisää harjoitusta ja tukea. Arvioinnin
mukaan pidän koululla myös päiviä jolloin kaikki apua tarvitsevat voivat tulla
minun kanssani harjoittelemaan tekniikoita tai tekemään teoriaan liittyviä
tehtäviä. Tämä on saanut oppijoilta paljon kiitosta. Oppijat arvioivat omaa
suoritustaan ja muiden oppijoiden suorituksia läpi koulutuksen. Tämä auttaa
myös ryhmäytymisessä ja ohjaaja seuraa, että kaikkia kohdellaan tasapuolisesti.
Eniten kasva ongelma on monien oppijoiden huono itsetunto, johon jatkuva
itsearvioinnin harjoittelu auttaa.
Liitteenä hyvä gradu arviointien
vaikutuksista itsetuntoon:
Juha Haavisto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti