perjantai 30. toukokuuta 2014

Osaamistesti, jossa ei ole kysymyksiä

Sain ajatuksen, että testin voisi pitää joskus toisenlaisena. Luokallani oli vieras opettaja sijaisena pitämässä auton ”moottoritunnit”. Kerroin kyllä jo etukäteen, että niistä tunneista tulee myöhemmin testit. Ajattelin, josko pelottelu tehoaisi. Opetettava osuus koski moottoria ja sen toimintaa. Siis hyvin kiinteä ja vaikea kokonaisuus.


Oli testien aika. Mietin taas niitä ja yhtäkkiä tuli mieleeni tehdäkin tällä kertaa vain vastaukset, mutta ei kysymyksiä. Opiskelijat saisivat tehdäkin nyt vastauksiin kysymykset. Innostuin, mutta, samalla tajusin teknisiä vaikeuksia ja ajanpuute vei idean mennessään. No ei aikaakaan, kun idea muuttui päässäni ja ajattelin, että parempi, kun ei tehdä kysymyksiä eikä vastauksia. Annetaan opiskelijoille vapaat kädet ideoida omat kysymykset ja myös vastaukset niihin itsenäisesti.

Vastaanotto oli testien aamuna huikea, kun kerroin minkälainen testi tänään olisi. Opiskelijat olivat ammatillisen puolen ensimmäisen luokan oppilaita. Ensi hämmennyksen hälvettyä opiskelijat ryhtyivät yllättävän innokkaasti töihin. Pyysin laatimaan kymmenen kysymystä moottorin toiminnasta ja myös vastaamaan itse laadittuihin kysymyksiin. Ajatuksena oli saada tietoa siitä, miten asiakokonaisuus oli ymmärretty. Ohjeena oli vielä, että esimerkiksi jarrukysymykset eivät käy.

Opiskelijat halusivat lisäaikaa tuntiin. Olin hämmästynyt. En olisi mitenkään voinut uskoa tätä innostusta. Yleensä ensimmäinen haluaa poistua kokeista jo parinkymmenen minuutin kuluttua sanoen, että työ on valmis. Moottorin toiminta kiinnosti opiskelijoita, näin sen kysymysten ja vastausten asettelusta. Ainoa hankala tällaisissa testeissä on arviointi. Opettajan pitää todella tarkasti arvioida ja verrata kysymyksiä ja vastauksia. Arvioin testit, asia oli mennyt perille hyvin. Sijaisopettaja oli tehnyt hyvää ja innostavaa työtä.

Ja kerrankin …. kaikkiin kysymyksiin oli vastattu… ;D


Katja Mäkinen-Leivo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti