Sain
ajatuksen, että testin voisi pitää joskus toisenlaisena. Luokallani
oli vieras opettaja sijaisena pitämässä auton ”moottoritunnit”. Kerroin kyllä
jo etukäteen, että niistä tunneista tulee myöhemmin testit. Ajattelin, josko
pelottelu tehoaisi. Opetettava osuus koski moottoria ja sen toimintaa. Siis hyvin
kiinteä ja vaikea kokonaisuus.
Oli
testien aika. Mietin taas niitä ja yhtäkkiä tuli mieleeni tehdäkin tällä kertaa
vain vastaukset, mutta ei kysymyksiä. Opiskelijat saisivat tehdäkin nyt
vastauksiin kysymykset. Innostuin,
mutta, samalla tajusin teknisiä vaikeuksia ja ajanpuute vei idean mennessään.
No ei aikaakaan, kun idea muuttui päässäni ja ajattelin, että parempi, kun ei
tehdä kysymyksiä eikä vastauksia. Annetaan opiskelijoille vapaat kädet ideoida
omat kysymykset ja myös vastaukset niihin itsenäisesti.
Vastaanotto
oli testien aamuna huikea, kun kerroin minkälainen testi tänään olisi.
Opiskelijat olivat ammatillisen puolen ensimmäisen luokan oppilaita. Ensi
hämmennyksen hälvettyä opiskelijat ryhtyivät yllättävän innokkaasti töihin.
Pyysin laatimaan kymmenen kysymystä moottorin toiminnasta ja myös
vastaamaan itse laadittuihin kysymyksiin. Ajatuksena oli saada tietoa siitä,
miten asiakokonaisuus oli ymmärretty. Ohjeena oli vielä, että esimerkiksi jarrukysymykset
eivät käy.
Opiskelijat
halusivat lisäaikaa tuntiin. Olin hämmästynyt. En olisi mitenkään voinut uskoa
tätä innostusta. Yleensä ensimmäinen haluaa poistua kokeista jo parinkymmenen
minuutin kuluttua sanoen, että työ on valmis. Moottorin toiminta kiinnosti
opiskelijoita, näin sen kysymysten ja vastausten asettelusta. Ainoa hankala
tällaisissa testeissä on arviointi. Opettajan pitää todella tarkasti arvioida
ja verrata kysymyksiä ja vastauksia. Arvioin testit, asia oli mennyt perille hyvin.
Sijaisopettaja oli tehnyt hyvää ja innostavaa työtä.
Ja kerrankin
…. kaikkiin kysymyksiin oli vastattu… ;D
Katja Mäkinen-Leivo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti