”Mitkä ovat
arvioinnin ja palautteen erot ja miten annan jatkuvaa palautetta ?
Oppimiskysymyksen pariin ”Mitkä ovat arvioinnin ja palautteen
erot ja miten annan jatkuvaa palautetta ? meitä johdattivat 10.3 iltapäivällä
Kimmo ja Pertti. Arvioinnin tehtävä kuvataan oppilaan opiskelua ohjaavaksi ja
kannustavaksi. Arvioinnin avulla oppilaalle muodostuu realistinen käsitys
omasta oppimisestaan. Opiskelijalle tulee kertoa mikä on opiskelun/jakson
tarkoitus eli kriteerit ja mistä opiskelijalla on oikeus saada opetusta. Arvioinnin
ja palautteen tehtävä on myös tukea oppilaan persoonallisuuden kasvua, tukea
oppilaan kykyjä ja opiskelija oppii arvioimaan omaa ajatteluaan ja toimintaansa.
Arviointi koskee koko oppimisprosessia
Keskustelua
opettajaopiskelijoiden kesken käytiin muun muassa arjen haasteista arvioinnissa
-
miten
saada kaikki opiskelijat ymmärtämään esim. kurssin tavoitteet?
-
opiskelijan
voi olla vaikeaa arvioida omaa toimintaansa ja oppimista, kysyttäessä vastaa: ”
en mä tiijä”. Tällöin opettajan on
tärkeää opastaa ohjaavilla kysymyksillä opiskelijaa kohti itsearviointia.
Kimmo ja
Pertti toivat esille, että prosessiarvioinnissa tulisi käyttää monipuolisia
arviointimenetelmiä. Keskustelussa tuotiin esille arviointikaavakkeita eri
oppilaitoksista. Näytön arviointilomake arvioimisen tukena esiteltiin Keudan
kaavaketta. Samoja asioita todettiin sisältävän eri alojen kaavakkeissa. Keudan
ammattiosaamisen näytön arviointi lomakkeessa erityisesti avattu tarkemmin elinikäisen
oppimisen avaintaitoja: oppiminen ja ongelman ratkaisu, vuorovaikutus ja
yhteistyö, ammattietiikka sekä terveys, turvallisuus ja toimintakyky. Tämä
koettiin hyvänä vinkkinä arviointilomakkeiden kehittämisessä.
Työpaikkaohjaajien
koulutukseen tulisi panostaa, esimerkiksi yritysten tulisi ymmärtää tämän
merkitys. Työpaikkaohjaaja avainroolissa opiskelijan työssäoppimisessa ja
ammattiosaamisen arvioinnissa. Työpaikalla tärkeää, että opiskelija saa hyvän
perehdytyksen. Työpaikkaohjaaja tulisi sitouttaa ohjaamiseen, opettaja käy ennakkokeskustelun
ohjaajan kanssa.
Keudan
arviointikriteereissä löytyy valmiiksi myös mukautetun opiskelijan kriteerit
M1, M2 ja M3. Muistutettiin, että mukautetulla opiskelijalla on aina tehtynä
HOJKS, yleensä sen taustalla jonkin asteinen oppimisvaikeus. Opiskelijan lupa
pitää kysyä voiko työssäoppimispaikkaan kertoa, että opiskelijalla on tehty
HOJKS.
Jatkuvan
seurannan menetelmänä esiteltiin opettajan itse luoma tuntikohtaiset arvioinnin
muistiinpanot opiskelijoista: tämä auttaa arvioinnin tekemisessä. Hyötynä myös,
että tästä jää kirjallinen dokumentti talteen. Joskus opiskelija on eri mieltä
saamastaan arvioinnista, helppo todentaa merkintöjen perusteella. Läsnäolojen
seuranta tärkeää, esimerkiksi KELA voi pyytää läsnäolotietoja.
Toimiva ja
monisuuntainen palautejärjestelmä vaatii aikaa ja paneutumista. Palautetavoista
käytiin keskustelua. Negatiivinen palaute tulee antaa henkilökohtaisesti. Kehua
voi koko luokan kuullen. Opiskelijoilta kannattaa pyytää palautteena ruusuja ja
risuja. Usea opettaja pyytää jokaisen kurssin jälkeen palautetta. Sitten on
oppilaitoskohtaisia sovittuja palautejärjestelmiä. Oli myös kokemuksia, että
jos koko ajan pyydetään palautetta niin opiskelijat kyllästyvät. Opiskelijoilta
voi pyytää palautetta myös pienryhmissä. Palautelomakkeen opiskelija voi
kirjoittaa vaikka tietokoneella niin ei selviä kuka opiskelijoista antoi
palautetta
Kimmo ja
Pertti antoivat tehtävän opettaja opiskelijoille:
Kerro ja
kirjoita paperille opetuksestasi esimerkkitilanne jossa olet antanut arviointia
ja palautetta sekä miten annat jatkuvaa palautetta?
Esimerkkeinä
tuotiin esille:
Opiskelija
kertoo ensin missä asioissa hän on mielestään onnistunut ja mitä opiskelija
näkee kehittämisen kohteena. Jatkossa
opettaja palaa näihin kehittymistarpeisiin ja miten niiden suhteen on
onnistunut. Tavoitteena, että opiskelija itse hoksaisi kehittymistarpeitaan.
Opettaja kannustaa positiivisella otteella.
Vertaispalautteena
kuultiin esimerkki musiikkivideoiden luomisesta. Opiskelijat katsoivat toistensa
tekemiä musiikkiaiheisia videoita itselleen kiinnostavista aiheista. Toiset
opiskelijat kertoivat palautteena miten asian voisi tehdä vielä paremmin. Tämä
saatu vertaispalaute innosti opiskelijoita todella paljon, ideoita alkanut
pulputa ja videoita työstetty innolla lisää.
Keskustelussa
nostettiin esiin myös, että enemmän opiskeluissa tulisi mennä opiskelijan
ehdoilla, nykyisessä koulujärjestelmässä hankalaa joustava eteneminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti