Teemat…
Kristiina
Holmström- Takala Stadin ammattiopistosta kertoi oppimisen ja osaamisen
arvioinnista hiusalalla. Tutkinnon osa on jaettu neljään teemaan: perusteet,
harjaantuminen, syventäminen ja työssäoppiminen & ammattiosaamisennäyttö.
Edellisen portaan asiat pitää hallita ennen seuraavalle portaalle siirtymistä.
Näin samassa luokkatilassa voi olla eri ”portailla” olevia opiskelijoita.
Teemoissa, suunnittelussa ja toteutuksessa toteutetaan tiimiopettajuutta. Jokaisen
teeman jälkeen on teemapalautekeskustelu, jossa käydään läpi saavutettiinko
teeman tavoitteet. Palaute koostuu opiskelijan itsearvioinnista sekä
keskustelusta opettajan kanssa opsin mukaan laaditun lomakkeen pohjalta.
Oppimisen arviointi on tietoista, suullista tai kirjallista ja jokapäiväistä.
Arvioinnin tarkoituksena on tukea, motivoida sekä o selventää mitä opiskelija
osaa ja mitä ei. Osaamisessa arvioidaan kokonaisuuksia.
Vertaismentorointi…
Perinteiseen
mentorointiin verrattuna vertaismentorointi tapahtuu ryhmissä, joissa on mukana
sekä kokeneita että vähemmän kokeneita työntekijöitä. Ajatuksena on, että
kaikilla on toisilleen annettavaa. Ryhmissä jaetaan kokemusta, osaamista ja
joskus myös työn tuomia haasteita.
Stadin
Ammattiopistossa vertaismentorointia käytetään saman vuosikurssin
ryhmänohjaajien vertaistukena.
Vertaismentorointiin
voi tutustua lisää tästä linkistä
Laadunhallintaa…
Stadin
Ammattiopistossa selkeät toimintatavat ohjaavat opettajia siten, että opetus-
ja oppimistulokset ovat mahdollisimman sanakaltaisia. Opetustulokset eivät
siten ole enää opettajasidonnaisia asioita. Tilaa jää silti opettajan omalle
persoonallisuudelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti