keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Stadin ammattiopistossa 11.3








Teemat…
Kristiina Holmström- Takala Stadin ammattiopistosta kertoi oppimisen ja osaamisen arvioinnista hiusalalla. Tutkinnon osa on jaettu neljään teemaan: perusteet, harjaantuminen, syventäminen ja työssäoppiminen & ammattiosaamisennäyttö. Edellisen portaan asiat pitää hallita ennen seuraavalle portaalle siirtymistä. Näin samassa luokkatilassa voi olla eri ”portailla” olevia opiskelijoita. Teemoissa, suunnittelussa ja toteutuksessa toteutetaan tiimiopettajuutta. Jokaisen teeman jälkeen on teemapalautekeskustelu, jossa käydään läpi saavutettiinko teeman tavoitteet. Palaute koostuu opiskelijan itsearvioinnista sekä keskustelusta opettajan kanssa opsin mukaan laaditun lomakkeen pohjalta. Oppimisen arviointi on tietoista, suullista tai kirjallista ja jokapäiväistä. Arvioinnin tarkoituksena on tukea, motivoida sekä o selventää mitä opiskelija osaa ja mitä ei. Osaamisessa arvioidaan kokonaisuuksia.

Vertaismentorointi…
Perinteiseen mentorointiin verrattuna vertaismentorointi tapahtuu ryhmissä, joissa on mukana sekä kokeneita että vähemmän kokeneita työntekijöitä. Ajatuksena on, että kaikilla on toisilleen annettavaa. Ryhmissä jaetaan kokemusta, osaamista ja joskus myös työn tuomia haasteita.
Stadin Ammattiopistossa vertaismentorointia käytetään saman vuosikurssin ryhmänohjaajien vertaistukena.
Vertaismentorointiin voi tutustua lisää tästä linkistä

 Laadunhallintaa…
Stadin Ammattiopistossa selkeät toimintatavat ohjaavat opettajia siten, että opetus- ja oppimistulokset ovat mahdollisimman sanakaltaisia. Opetustulokset eivät siten ole enää opettajasidonnaisia asioita. Tilaa jää silti opettajan omalle persoonallisuudelle. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti