sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Opintopiirin yhteenveto arviointiasioista

Opintopiirin terveiset Oppimisen ja osaamisen arviointi – opintojaksosta



Saimme opintopiirinä tehtäväksemme suunnitella ja toteuttaa Oppimisen ja osaamisen arviointi -opintojakson.  Opinto-oppaassamme jakson tavoitteeksi on määritelty, että opettajaopiskelija osaa arvioida opiskelijoiden oppimista ja osaamista. Jakson arviointikohteena on arviointimenetelmien käyttäminen oppimisen ja osaamisen arvioinnissa ja arviointikriteerinä opiskelijoiden oppimisen ja osaamisen monipuolinen arviointi ja koulutusalan osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteiden noudattaminen. Näistä opinto-oppaan teksteistä johdimme seuraavat oppimiskysymykset: ”Mitä on oppimisen ja osaamisen arviointi?”, ”Miten osaamista tunnistetaan ja tunnustetaan eri koulutusasteilla?” ja ”Miten käytän erilaisia arviointimenetelmiä?” Lisäksi harjoittelimme erilaisten arviointimenetelmien käyttöä sekä pohdimme miten arviointia hyödynnetään ja mihin se johtaa. Huomasimme tämän jakson aikana, että arviointi on opettajan työssä hyvin keskeinen ja tärkeä, mutta myös hyvin vaikea taito.

Oppimiskysymysten ratkomisen lisäksi meillä oli ilo saada lähipäivillemme kaksi vierailijaa kertomaan arvioinnista omasta näkökulmastaan. Tomi Raitanen (lehtori, HAMK) valotti meille ammattitaidon (osaamisen) arvioinnin luotettavuutta ja kattavuutta näyttötutkinnoissa. Keskustelu kävi niin vilkkaana, että pääsimme puolentoista tunnin aikana Tomin esityksestä vain pienen osan esityskuvia eteenpäin. Onneksi saimme koko esityksen Moodleen. Arviointi ei kohdistu maassamme pelkästään oppilaiden arviointiin, myös oppilaitoksia ja niiden toimintaa arvioidaan ja siitä meille oli kertomassa Hannele Seppälä. Hannele työskentelee Kansallisessa koulutuksen arviointikeskuksessa (KARVI), jonka tehtävänä on arvioida opetuksen ja koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen toimintaa ja oppimistuloksia sekä tukea koulutuksen järjestäjiä ja korkeakouluja arviointia ja laadunhallintaa koskevissa asioissa ja kehittää koulutuksen arviointia.

Opintoparien pitämien oppituntien sisältöihin pääset tutustumaan blogikirjoitusten muodossa. Ohessa kuvaesitys, johon olemme koonneet kahden lähipäivämme aikana käydystä arviointiin liittyvästä vilkkaasta keskustelusta parhaita paloja ja kommentteja.


Emma Airola-Kemppi, Minna Korpela-Koskinen, Soili Lönnfors ja Tuuli Vuorinen-Oras

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti