perjantai 12. syyskuuta 2014

Oppimisen ja osaamisen arviointi - Pertti Tuomaala

Oppimisen ja osaamisen arviointia voidaan äkkiseltään luulla vaikeaksi erottaa toisistaan. Mielestäni ammatillisessa opetuksessa tämä käy loppujen lopuksi varsin helposti. Otan tähän esimerkiksi yhden helpoimmista kohteista, joita olen opettanut aloittavalle luokalle. Metriset mittalaitteet, kuten työntömitta kuuluu autonasentajan pakkiin yhtenä osana. Sitä joudutaan käyttämään lähes päivittäin töiden lomassa ja sen oppiminen ja käytön osaaminen on varmistettava ennen kuin voi luottaa annettuun mittatulokseen. Oppiminen toteutetaan käytössämme olevan Hmv Progiagsin opetusohjelman kautta, sekä mittalaitetta kädessä pitämällä ja tutkimalla. Käytössämme olevassa ohjelmassa on teoriaosuus itse mittalaitteesta, jossa työntömitan osien ja mittauksen lukeminen tulee hyvin esille. 

Tehtäväosiossa on koe näistä kohdista, jossa opiskelija pääsee itse näkemään ja myös opettaja oppimisensa tuloksia. Oppilas voi suorittaa harjoituksia myös vaikka kotonaan, koska ohjelmassa jokaisella on omat salasanat ja se on käytössä netin kautta ympäri vuorokauden oppimisensa tuloksia parannellen.  Sitten itse työntömitan käytön osaamisen arviointi suoritetaan työhallissa luomamme eri kokoisten joko reiällisten, ulkohalkaisijoiden, pituisten ja syvyisten kappaleiden mittauskokeella. Tässä tulee mielestäni konkreettisesti esiin oppimisen siirtäminen osaamisen arviointiin. Samalla tavalla voidaan erilaisia auton huoltoon tai korjaukseen liittyviä asioita paloitellen käydä läpi saamalla oppiminen ja osaaminen esiin.       

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti