Oppimisen ja
osaamisen arviointia voidaan äkkiseltään luulla vaikeaksi erottaa toisistaan.
Mielestäni ammatillisessa opetuksessa tämä käy loppujen lopuksi varsin
helposti. Otan tähän esimerkiksi yhden helpoimmista kohteista, joita olen
opettanut aloittavalle luokalle. Metriset mittalaitteet, kuten työntömitta
kuuluu autonasentajan pakkiin yhtenä osana. Sitä joudutaan käyttämään lähes
päivittäin töiden lomassa ja sen oppiminen ja käytön osaaminen on varmistettava
ennen kuin voi luottaa annettuun mittatulokseen. Oppiminen toteutetaan käytössämme
olevan Hmv Progiagsin opetusohjelman kautta, sekä mittalaitetta kädessä
pitämällä ja tutkimalla. Käytössämme olevassa ohjelmassa on teoriaosuus itse
mittalaitteesta, jossa työntömitan osien ja mittauksen lukeminen tulee hyvin
esille.
Tehtäväosiossa on koe näistä kohdista, jossa opiskelija pääsee itse
näkemään ja myös opettaja oppimisensa tuloksia. Oppilas voi suorittaa
harjoituksia myös vaikka kotonaan, koska ohjelmassa jokaisella on omat
salasanat ja se on käytössä netin kautta ympäri vuorokauden oppimisensa
tuloksia parannellen. Sitten itse
työntömitan käytön osaamisen arviointi suoritetaan työhallissa luomamme eri
kokoisten joko reiällisten, ulkohalkaisijoiden, pituisten ja syvyisten
kappaleiden mittauskokeella. Tässä tulee mielestäni konkreettisesti esiin
oppimisen siirtäminen osaamisen arviointiin. Samalla tavalla voidaan erilaisia
auton huoltoon tai korjaukseen liittyviä asioita paloitellen käydä läpi
saamalla oppiminen ja osaaminen esiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti