Arviointimenetelmät
oppimisen ja osaamisen arvioinnissa
(Helena)
Helena kertoi olevansa noviisi arvioijana. Hän esitti, että
arvioinnin tehtävänä on motivoida ja kannustaa opiskelijaa oppimistavoitteiden
saavuttamiseksi. Arviointimenetelmät tulisi olla monipuoliset. Arvioinnin tulee
olla tavoitteiden mukaista ja tasavertaista. Oppimisen arviointi antaa
palautetta oppijan edistymisestä ja oppimistuloksista. Opiskelijan tulee tietää
mitä hän osaa ja mitä on vielä opittavana. Tulisi käyttää opiskelijaa
motivoivia ja aktivoivia menetelmiä. Keskusteltiin paljon motivoinnista ja
erilaisista keinoista motivoida opiskelijoita.
Helenan oppilaitoksessa käytettyjä arviointimenetelmiä:
Palautetuokiot:
·
Annetaan palautetta suullisesti harjoituksista
·
arviointi on kehittävää
·
annetaan palautetta ja kannustetaan
·
helppo antaa palautetta, koska on
luottamuksellinen ilmapiiri
·
Palautetuokiot ovat mahdollisia, koska on pienet
ryhmät
Oppimispäiväkirjat:
·
opiskelija kirjoittaa dokumenttia tehdyistä
harjoitteista
·
sisältää pohdintaa oppimista asioista,
ongelmista, heränneistä asioista
·
osalla suoraan moodlessa, palautteen antaminen
helppoa ja muutkin opiskelijat voivat lukea
·
opettajalle tulee esille vaikeat ja haastavat
asiat
·
vaatii perehdyttämisen
Keskusteltiin yleisesti
poliisikoiran koulutuspolusta. Helena kertoi suunnitelmista luoda verkkokurssi
vanhoille koirankouluttajille, jotka ottavat uuden pennun koulutettavaksi.
Harjoitustyö:
·
yleensä harjoitteita tai etätöitä
·
toteutetaan opettajan ohjeen mukaan
·
opiskelija tekee omaehtoista tiedon hankintaa
·
työ on tekemällä oppimista ja kehitetään
itsenäisesti taitoja
·
itsenäiseen työskentelyyn sitoudutaan hyvin
·
arvioidaan tuotoksen laatu esim. videoklipsistä
Kristiina kertoi omista kokemuksista:
ergonomian tunnilla videoidaan siirtoja ja se arvioidaan ryhmän, opettajan ja
itsearvioinnin kautta.
Itsearviointi
·
Opiskelija tai ryhmä arvioi omaa työtään
·
pääsääntöisesti formatiivista (kurssin aikana)
·
opettaja saa tarkemman kuvan opiskelijan panoksesta
kurssilla
·
voi toimia helposti osana vertaisarviointia tai
opettajan tekemää arviointia
Vertaisarviointi:
·
arvioidaan toisten opiskelijoiden tuotoksia tai
toimintaa
·
voidaan kuvat mihin asioihin opiskelijoiden
tulisi kiinnittää huomiota
·
kehittää opiskelijoiden taitoa arvioida omaa
työskentelyä
·
kannustaa tekemään paremmin kuin tietää, että
toiset arvioivat
·
ym
Kirjalliset työt:
·
Helenan oppilaitoksessa ei hirveästi ole
·
palaute suullisesti tai kirjallisesti
·
opiskelija pääsee liittämään omaa osaamistaan kirjallisessa
työssä
·
mahdollisuus saada kuuluviin opiskelijan omat
käsitykset asiasta
Helena kysyi ryhmältä onko
käytössä:
·
Mind map
o
Markon oppilaitoksessa käytetään paljon
·
Portfoiliota
o
Markon oppilaitoksessa käytettiin tätäkin
o
Tarjalla käytetään myös tätä. Heidän oppilaansa
saavat tästä itselleen hyvän työkalun ammattiin hakeutumisvaiheessa
o
Markku: voitaisiinko oppimispäiväkirjasta
kopioida osia omiin portfoiliohin ja näin saadaan hyödytettyä
oppimispäiväkirjaakin.
Portfolion käytöstä keskusteltiin paljon.
Osaamisen arviointi:
Arvioidaan oppimisen tulosta. Valitaan sopivat
arviointimenetelmät niin että ne mittaavat asetettuja ammattitaitovaatimuksia
tai asetettuja tavoitteita.
Helenan koulussa:
·
osaamista mitataan näyttökokeilla
·
Näyttökoe toteutetaan mahdollisimman
todenmukaisissa eli työelämälähtöisessä ympäristössä
·
Hyväksytty myös jos opiskelija on osoittanut
osaavansa opettaa OPSissa mainitut asiat koiralleen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti