maanantai 7. huhtikuuta 2014

Osaamisen arviointi ja arviointimenetelmät



Arviointimenetelmät oppimisen ja osaamisen arvioinnissa
(Helena)
Helena kertoi olevansa noviisi arvioijana. Hän esitti, että arvioinnin tehtävänä on motivoida ja kannustaa opiskelijaa oppimistavoitteiden saavuttamiseksi. Arviointimenetelmät tulisi olla monipuoliset. Arvioinnin tulee olla tavoitteiden mukaista ja tasavertaista. Oppimisen arviointi antaa palautetta oppijan edistymisestä ja oppimistuloksista. Opiskelijan tulee tietää mitä hän osaa ja mitä on vielä opittavana. Tulisi käyttää opiskelijaa motivoivia ja aktivoivia menetelmiä. Keskusteltiin paljon motivoinnista ja erilaisista keinoista motivoida opiskelijoita.

Helenan oppilaitoksessa käytettyjä arviointimenetelmiä:
Palautetuokiot:
·         Annetaan palautetta suullisesti harjoituksista
·         arviointi on kehittävää
·         annetaan palautetta ja kannustetaan
·         helppo antaa palautetta, koska on luottamuksellinen ilmapiiri
·         Palautetuokiot ovat mahdollisia, koska on pienet ryhmät

Oppimispäiväkirjat:
·         opiskelija kirjoittaa dokumenttia tehdyistä harjoitteista
·         sisältää pohdintaa oppimista asioista, ongelmista, heränneistä asioista
·         osalla suoraan moodlessa, palautteen antaminen helppoa ja muutkin opiskelijat voivat lukea
·         opettajalle tulee esille vaikeat ja haastavat asiat
·         vaatii perehdyttämisen

Keskusteltiin yleisesti poliisikoiran koulutuspolusta. Helena kertoi suunnitelmista luoda verkkokurssi vanhoille koirankouluttajille, jotka ottavat uuden pennun koulutettavaksi.

Harjoitustyö:
·         yleensä harjoitteita tai etätöitä
·         toteutetaan opettajan ohjeen mukaan
·         opiskelija tekee omaehtoista tiedon hankintaa
·         työ on tekemällä oppimista ja kehitetään itsenäisesti taitoja
·         itsenäiseen työskentelyyn sitoudutaan hyvin
·         arvioidaan tuotoksen laatu esim. videoklipsistä
Kristiina kertoi omista kokemuksista: ergonomian tunnilla videoidaan siirtoja ja se arvioidaan ryhmän, opettajan ja itsearvioinnin kautta.
Itsearviointi
·         Opiskelija tai ryhmä arvioi omaa työtään
·         pääsääntöisesti formatiivista (kurssin aikana)
·         opettaja saa tarkemman kuvan opiskelijan panoksesta kurssilla
·         voi toimia helposti osana vertaisarviointia tai opettajan tekemää arviointia
Vertaisarviointi:
·         arvioidaan toisten opiskelijoiden tuotoksia tai toimintaa
·         voidaan kuvat mihin asioihin opiskelijoiden tulisi kiinnittää huomiota
·         kehittää opiskelijoiden taitoa arvioida omaa työskentelyä
·         kannustaa tekemään paremmin kuin tietää, että toiset arvioivat
·         ym

Kirjalliset työt:
·         Helenan oppilaitoksessa ei hirveästi ole
·         palaute suullisesti tai kirjallisesti
·         opiskelija pääsee liittämään omaa osaamistaan kirjallisessa työssä
·         mahdollisuus saada kuuluviin opiskelijan omat käsitykset asiasta

Helena kysyi ryhmältä onko käytössä:
·         Mind map
o   Markon oppilaitoksessa käytetään paljon
·         Portfoiliota
o   Markon oppilaitoksessa käytettiin tätäkin
o   Tarjalla käytetään myös tätä. Heidän oppilaansa saavat tästä itselleen hyvän työkalun ammattiin hakeutumisvaiheessa
o   Markku: voitaisiinko oppimispäiväkirjasta kopioida osia omiin portfoiliohin ja näin saadaan hyödytettyä oppimispäiväkirjaakin.
Portfolion käytöstä keskusteltiin paljon.

Osaamisen arviointi:
Arvioidaan oppimisen tulosta. Valitaan sopivat arviointimenetelmät niin että ne mittaavat asetettuja ammattitaitovaatimuksia tai asetettuja tavoitteita.
Helenan koulussa:
·         osaamista mitataan näyttökokeilla
·         Näyttökoe toteutetaan mahdollisimman todenmukaisissa eli työelämälähtöisessä ympäristössä
·         Hyväksytty myös jos opiskelija on osoittanut osaavansa opettaa OPSissa mainitut asiat koiralleen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti